Data wpisu: 17.05.2018

Jak zadbać o cash-flow w swojej firmie?

Cash-flow to termin, z którym powinien się zaznajomić każdy przedsiębiorca. W dużym skrócie: chodzi o kontrolowanie przepływu gotówki. Gdybyśmy Cię zapytali: ile zarabiasz „na swoim”, to co byś odpowiedział? Jeśli nie umiesz tego określić, to właśnie masz problem z cash-flow. Jak zadbać o to, by wpływy przynajmniej równoważyły zobowiązania? Przeczytaj.

Zacznij od spisywania wydatków

To bardzo proste rozwiązanie, po które sięga zadziwiająco niewielu przedsiębiorców. Ważne jest, abyś miał pełną świadomość tego, ile Cię kosztuje prowadzenie biznesu. Usiądź z długopisem i kartą papieru, a następnie zacznij spisywać wszystkie stałe i okazjonalne wydatki. Chociażby:

  • ZUS
  • PIT i VAT
  • Opłata za utrzymanie strony internetowej
  • Wydatki na reklamę
  • Ewentualne koszty zatrudnienia pracowników
  • Wynajem biura
  • Eksploatacja sprzętu

Wyjdzie Ci z tego niemała kwota. Teraz musisz sprawdzić, czy uśrednione wpływy równoważą koszty. Jeśli tak, to nie jest źle. Musisz jednak dążyć  do modelu, w którym będziesz w stanie wypłacić sobie jakąś pensję. Tak, Ty też powinieneś zarabiać na prowadzeniu biznesu – przecież właśnie o to tutaj chodzi!

Sprawdź więc, czy wpływy pozwalają Ci żyć na niezłym poziomie. Jeśli nie i de facto nic nie zarabiasz (po odliczeniu kosztów), to nie ma mowy o cash-flow i taki model biznesowy jest kompletnie bez sensu.

Co uniemożliwia osiągnięcie dobrego cash-flow?

Przede wszystkim zatory płatnicze. Musisz je jak najszybciej wyeliminować. Nie może być tak, że sponsorujesz czyjąś działalność, przez co regulujesz własne zobowiązania np. z prywatnych oszczędności. Tak się na dłuższą metę po prostu nie da.

Rada

Na naszym blogu znajdziesz poradnik, w którym zdradzamy sposoby na zlikwidowanie lub znaczne ograniczenie zatorów płatniczych.

Problemy z cash-flow mogą również wynikać z przeinwestowania. Wydajesz sporo na działalność, ale nie przekłada się to na zyski. Wówczas musisz zacząć ograniczać koszty. Przyjrzyj się swojej strategii reklamowej – być może jest ona droga i nieefektywna? Sprawdź, na czym możesz zaoszczędzić bez obniżania jakości usług. Pamiętaj też, aby nigdy nie oszczędzać na promocji marki.

Dlaczego to takie ważne?

Ponieważ bagatelizowanie cash-flow jest jedną z najczęstszych przyczyn zamykania firm w naszym kraju. Przedsiębiorcy likwidują biznesy, bo te nie przynoszą im satysfakcjonujących dochodów, a jedynie generują zbyt wysokie koszty.

Spokojnie, jeszcze nie jesteś na tym etapie i właśnie teraz możesz zrobić wiele, by poprawić swoją sytuację. Musisz tylko zdać sobie sprawę z problemu, przeprowadzić rzetelną analizę kondycji finansowej biznesu i nie zakładać, że „jakoś to będzie”.


Autor wpisu:
Soluma Group, Grzegorz Wiśniewski

Nasze usługi

Zapoznaj się z ofertą świadczoną przez członków naszej grupy biznesowej, ponad 20 różnych firm i branż.

Zobacz ofertęDołącz swoją firmę

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry