Data wpisu: 09.11.2020

Kiedy i komu dawać rabaty?

Jeśli przeczytałeś już nasz poradnik, w którym wyjaśnialiśmy, dlaczego nie powinno się udzielać rabatu nowemu klientowi zaczynającemu rozmowę od prośby o obniżenie ceny, to wiesz, że zdecydowana postawa popłaca i umacnia Twoją pozycję w relacjach z klientami. Oczywiste jest natomiast, że w biznesie trzeba być czasami elastycznym. Zdarzają się sytuacje, w których udzielenie rabatu jest nawet wskazane. Dowiedz się zatem, kiedy warto zgodzić się na obniżkę, ale bez ponoszenia z tego tytułu dodatkowych kosztów.

Rabat za coś

W biznesie najlepiej sprawdzają się sytuacje typu win-win, czyli każda strona wygrywa. Jeśli uznasz, że udzielenie klientowi rabatu Ci się opłaca, bo w zamian dostaniesz coś, na czym Ci zależy, to nie ma problemu. Ważne jest natomiast to, aby nigdy nie zgadzać się na rabatowanie oferty za darmo. Nawet jeśli klient sam niczego nie zaproponuje, to z inicjatywą możesz wyjść Ty – i w ten sposób pewnie dojdziecie do porozumienia.

Rabat dla powracającego klienta

Dobrym powodem, by udzielić klientowi rabatu, jest dostrzeżenie jego lojalności. Jeśli klient kupuje u Ciebie regularnie, zawsze płaci w terminie, nie ma problemów z jego obsługą, a w dodatku masz na nim całkiem niezłą marżę, to o takiego klienta oczywiście warto dbać. Możesz zaproponować mu rabat, o ile sam o niego poprosi, jednak wyjdź z inicjatywą zawarcia umowy na dłuższy czas – nawet na wyłączność.

Rabat dla klienta, który zamawia więcej

To trochę śliski temat, bo nie jest też tak, że należy udzielać klientowi rabatu za każdym razem, gdy zadeklaruje zakup kilku produktów czy usług. Musisz to ocenić indywidualnie, biorąc pod uwagę potencjał do nawiązania z klientem dłuższej współpracy. Na pewno fajnie rabatuje się oferty wtedy, gdy klient jest gotów kupić droższy produkt, na który normalnie nie masz zbytu. Korzyścią dla Ciebie jest nie tylko pozbycie się tego produktu, ale też uwolnienie środków, które w niego zainwestowałeś.

Rada

Jeśli klient nie chce kupić czy zamówić więcej, ale oczekuje rabatu, to zawsze możesz mu zaproponować sprzedaż pakietową i dopiero wtedy udzielić rabatu na całą ofertę.

Rabat dla klienta, który przyprowadzi kolejnego kupującego

Tutaj rabat jak najbardziej się zależy – zwłaszcza, że nie tracisz na tym finansowo. Nie ponosisz bowiem kosztu pozyskania nowego klienta, który potrafi być bardzo wysoki, nawet jeśli nie do końca zdajemy sobie z tego sprawę. Rabat pełni tutaj formę odwdzięczenia się klientowi, który załatwił tę sprawę za nas.


Autor wpisu:
Soluma Group, Grzegorz Wiśniewski

Nasze usługi

Zapoznaj się z ofertą świadczoną przez członków naszej grupy biznesowej, ponad 20 różnych firm i branż.

Zobacz ofertęDołącz swoją firmę

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry