Franczyza to popularny model biznesowy, który szczególnie mocno przyciąga przedsiębiorców niemających własnego pomysłu na biznes, za to chcących rozwijać się w tym obszarze z pomocą doświadczonego, silnego partnera. Brzmi świetnie? To tylko jedna strona medalu. Franczyzie daleko do ideału, o czym – często boleśnie – przekonało się już wielu franczyzobiorców. Jakie są zalety i wady tego modelu biznesowego? Przeczytaj nasz poradnik, zanim podejmiesz decyzję o zawarciu umowy franczyzowej.
Franczyza to rozwiązanie, które umożliwia prowadzenie własnej działalności gospodarczej pod rozpoznawalną marką, korzystając z pełnego know-how partnera – choć to słowo jest nieco na wyrost.
Pozycje franczyzobiorcy i franczyzodawcy zdecydowanie nie są równe. Pierwszy z nich musi się w pełni podporządkować regułom panującym w danej grupie, co oznacza np. narzucone z góry ceny towarów, sposób prezentacji produktów itd. Wychodzenie przed szereg i realizowanie własnych pomysłów stanowczo nie są mile widziane.
Rada:
Czymś zupełnie innym jest funkcjonowanie przedsiębiorcy we wspólnej grupie biznesowej, w której zachowuje on pełną autonomię w zakresie rozwijania swojego biznesu, pozyskiwania klientów, korzystając jedynie ze wsparcia merytorycznego, sprzedażowego oraz wspólnej identyfikacji wizualnej.
Franczyza nie jest oczywiście jednoznacznie złym pomysłem. Ten model biznesowy ma zarówno wyraźne plusy, jak i minusy, które warto rozważyć przed podjęciem decyzji o podpisaniu umowy franczyzy.
Wysokie zainteresowanie franczyzą nie może dziwić. Łatwo zrozumieć osoby, które mają dużo zapału, natomiast brakuje im pomysłu na start w biznesie, a często także kapitału – dla nich obietnica rozpoczęcia własnej działalności pod szyldem już funkcjonującej i rozpoznawalnej marki jest wyjątkowo kusząca.
Oto najważniejsze zalety franczyzy, które przekonują do tego rozwiązania:
Powyższe zalety mogą sugerować, że franczyza to wręcz idealne rozwiązanie dla początkującego przedsiębiorcy. Tak jednak nie jest. Musisz przeanalizować ten pomysł na chłodno, uwzględniając również poważne wady tego modelu biznesowego.
Franczyza to interesujący model biznesowy, który oferuje wiele korzyści dla początkujących przedsiębiorców i z pewnością warto przeanalizować ten pomysł. Trzeba jednak pamiętać o bardzo poważnych ograniczeniach i zastanowić się, czy jesteśmy gotowi je zaakceptować.
Jeśli masz długofalowe plany związane z prowadzeniem działalności gospodarczej i nie musisz się z tym spieszyć, to może jednak lepszym pomysłem będzie postawienie na organiczny rozwój i zbudowanie własnej marki biznesowej? To byłoby nie tylko dużo bardziej satysfakcjonujące, ale też korzystniejsze pod względem finansowym.
Zapoznaj się z ofertą świadczoną przez członków naszej grupy biznesowej, ponad 20 różnych firm i branż.