Nie wszystkie firmy mają potrzebę promowania się poza małą społecznością. Są biznesy, które kierują swoją ofertę wyłącznie do klienta lokalnego. Z ich perspektywy inwestowanie w tzw. marketing zasięgowy (outreach marketing) nie ma większego sensu. Co innego marketing lokalny: ten jest wręcz nieodzowny, a jego popularne formy przybliżamy w naszym poradniku.
To podstawowy kanał komunikacji z lokalnym klientem. Warto założyć profil marki na Facebooku i dołączyć do lokalnych grup, na których zwykle można zamieszczać reklamy miejscowych firm. Warto również zabierać głos w dyskusjach mieszkańców, proponując rozwiązania różnych problemów dostępne we własnym biznesie (np. ktoś ma uszkodzoną kosiarkę, a Ty prowadzisz serwis sprzętu ogrodniczego i maszyn rolniczych).
Niezawodne narzędzie lokalnej reklamy. Ulotki wciąż mogą być skutecznym nośnikiem informacji i ofercie miejscowego biznesu. Są łatwe w kolportowaniu, a atrakcyjnie zaprojektowane i treściwe naprawdę mogą w krótkim czasie zwiększyć zainteresowanie Twoimi produktami czy usługami.
Wbrew obiegowej opinii sponsoring nie jest opcją zarezerwowaną tylko dla największych firm. Również małe biznesy mogą się zaangażować we wspieranie np. lokalnych inicjatyw, drużyn szkolnych etc. Jest to świetny sposób na promocję marki i budowanie zaufania do niej wśród mieszkańców.
Ta forma marketingu doskonale sprawdza się w mniejszych społecznościach, w których ludzie sobie ufają i chętnie korzystają z wzajemnych rekomendacji. Wymaga to oczywiście świadczenia usług na wysokim poziomie, natomiast ten wysiłek z pewnością się opłaci poprzez napływ nowych klientów.
Warto zachęcać klientów do rekomendowania swoich usług/produktów np. poprzez drobne upominki, gadżety reklamowe czy programy lojalnościowe.
Oczywiście lokalny zasięg biznesu nie oznacza braku konieczności bycia online. Każda firma powinna mieć co najmniej własną wizytówkę w usłudze Google Moja Firma, a najlepiej choć prostą stronę internetową pozycjonowaną na lokalne frazy – pamiętajmy, że nawet w małych społecznościach coraz więcej osób szuka dostawców różnych usług i produktów właśnie w Internecie.
Zapoznaj się z ofertą świadczoną przez członków naszej grupy biznesowej, ponad 20 różnych firm i branż.