Data wpisu: 11.10.2022

Czym jest strategia przywództwa jakościowego?

Zakładając biznes trzeba mieć choćby mglistą wizję jego rozwoju oraz pomysł na to, jak znaleźć dla siebie miejsce na rynku. Wielu przedsiębiorców niestety działa na zasadzie „jakoś to będzie” i de facto tworzy sobie alternatywne miejsce zatrudnienia, zamiast robić rzeczy, które zaspokajają potrzeby ambicjonalne. Istnieje wiele strategii rozwoju w biznesie, jednak naszym zdaniem najlepsze efekty w długim horyzoncie czasowym może przynieść strategia przywództwa jakościowego.

Na czym polega ta strategia?

Strategia przywództwa jakościowego, nazywana również strategią dyferencjacji, to nic innego jak zbiór działań, których celem jest zaakcentowanie wysokiej jakości lub unikalności produktu. Chodzi tutaj o przekonanie grupy konsumenckiej, że wybierając ofertę naszej marki sięga po coś lepszego, niż ma do zaoferowania konkurencja.

Przywództwo jakościowe w praktyce

Takim sztandarowym przykładem realizacji strategii przywództwa jakościowego jest oczywiście marka Apple. Niezależnie od tego, czy uważamy, że iPhone jest lepszy od Samsunga, Xiaomi czy innego smartfonu, musimy przyznać jedno: taka jest opinia rynku. To wystarczy, aby Apple mogło sprzedawać swoje urządzenia za horrendalną cenę, bez oglądania się na działania konkurencji.

Oczywiście nie każda firma ma potencjał, aby stać się drugim Apple. Przywództwo jakościowe można jednak realizować na wiele sposobów, budując markę w oparciu o jakąś unikalną czy po prostu rzadką, a pożądaną przez konsumentów cechę.

Takimi cechami mogą być:

  • bezkompromisowa jakość wykonania produktu,
  • zastosowanie wyłącznie naturalnych składników,
  • długi okres bezpłatnego zwrotu produktu,
  • bezkonkurencyjne warunki gwarancji,
  • świetna obsługa klienta.

Marketing – niezbędne narzędzie

Zbudowanie przewagi konkurencyjnej w oparciu o strategię przywództwa jakościowego jest praktycznie niemożliwe bez wsparcia marketingiem. Żadna marka nie jest w stanie wejść na rynek i zdobyć zaufania klientów, jeśli nie postawi na spójną, atrakcyjną komunikację marketingową zbudowaną wokół unikalnych cech produktu czy usługi.

Dlatego marketing jest tym procesem biznesowym, na którym należy się skupić od początku wprowadzania marki na rynek.

Korzyści z obrania tej strategii

Przywództwo jakościowe to najlepsza strategia biznesowa, ponieważ dzięki niej nie musimy dostosowywać cen do konkurencji (wręcz możemy je bez wielkich obaw podnosić). Dodatkowo strategia ta pozwala budować silne relacje z zadowolonymi i tym samym powracającymi klientami, co nie byłoby możliwe w sytuacji, gdy jedynym wyróżnikiem marki są niskie ceny.


Autor wpisu:
Soluma Group, Grzegorz Wiśniewski

Nasze usługi

Zapoznaj się z ofertą świadczoną przez członków naszej grupy biznesowej, ponad 20 różnych firm i branż.

Zobacz ofertęDołącz swoją firmę

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry