Zakładając biznes trzeba mieć choćby mglistą wizję jego rozwoju oraz pomysł na to, jak znaleźć dla siebie miejsce na rynku. Wielu przedsiębiorców niestety działa na zasadzie „jakoś to będzie” i de facto tworzy sobie alternatywne miejsce zatrudnienia, zamiast robić rzeczy, które zaspokajają potrzeby ambicjonalne. Istnieje wiele strategii rozwoju w biznesie, jednak naszym zdaniem najlepsze efekty w długim horyzoncie czasowym może przynieść strategia przywództwa jakościowego.
Strategia przywództwa jakościowego, nazywana również strategią dyferencjacji, to nic innego jak zbiór działań, których celem jest zaakcentowanie wysokiej jakości lub unikalności produktu. Chodzi tutaj o przekonanie grupy konsumenckiej, że wybierając ofertę naszej marki sięga po coś lepszego, niż ma do zaoferowania konkurencja.
Takim sztandarowym przykładem realizacji strategii przywództwa jakościowego jest oczywiście marka Apple. Niezależnie od tego, czy uważamy, że iPhone jest lepszy od Samsunga, Xiaomi czy innego smartfonu, musimy przyznać jedno: taka jest opinia rynku. To wystarczy, aby Apple mogło sprzedawać swoje urządzenia za horrendalną cenę, bez oglądania się na działania konkurencji.
Oczywiście nie każda firma ma potencjał, aby stać się drugim Apple. Przywództwo jakościowe można jednak realizować na wiele sposobów, budując markę w oparciu o jakąś unikalną czy po prostu rzadką, a pożądaną przez konsumentów cechę.
Takimi cechami mogą być:
Zbudowanie przewagi konkurencyjnej w oparciu o strategię przywództwa jakościowego jest praktycznie niemożliwe bez wsparcia marketingiem. Żadna marka nie jest w stanie wejść na rynek i zdobyć zaufania klientów, jeśli nie postawi na spójną, atrakcyjną komunikację marketingową zbudowaną wokół unikalnych cech produktu czy usługi.
Dlatego marketing jest tym procesem biznesowym, na którym należy się skupić od początku wprowadzania marki na rynek.
Przywództwo jakościowe to najlepsza strategia biznesowa, ponieważ dzięki niej nie musimy dostosowywać cen do konkurencji (wręcz możemy je bez wielkich obaw podnosić). Dodatkowo strategia ta pozwala budować silne relacje z zadowolonymi i tym samym powracającymi klientami, co nie byłoby możliwe w sytuacji, gdy jedynym wyróżnikiem marki są niskie ceny.
Zapoznaj się z ofertą świadczoną przez członków naszej grupy biznesowej, ponad 20 różnych firm i branż.