Słyszałeś kiedykolwiek o skalowaniu biznesu? Jest to strategia polegająca na długofalowym myśleniu o swojej firmie oraz konsekwentnym dążeniu do jej rozwoju. Skala biznesu musi zwiększać się wraz z pozyskiwaniem nowych klientów. Paradoksalnie mnóstwo firm nie działa zgodnie z tym trendem, pewnie nieco bojąc się wypłynięcia na szerokie wody. Jeśli masz podobnie, to poznaj powody, dla których powinieneś zadbać o skalowanie Twojego biznesu.
Zawsze warto pamiętać o starej maksymie: jeśli się nie rozwijasz, to się cofasz. Jej prawdziwość polega na tym, że inne firmy stale inwestują w siebie i nawet jeśli dziś jesteś liderem swojej branży, to za jakiś czas możesz zostać wyprzedzony przez konkurencję. Tkwienie w miejscu nie służy Twojemu biznesowi, a dodatkowo naraża go na poważne problemy w nieodległej przyszłości – włącznie z ryzykiem wchłonięcia przez inny podmiot.
Firmy, które rezygnują ze skalowania biznesu, najczęściej podejmują taką decyzję w pełni świadomie. Motywacją do tego jest nadmiar zleceń. W takiej sytuacji przedsiębiorca ma do wyboru dwie drogi: może zainwestować w nowych pracowników czy sprzęt lub ograniczyć działania marketingowe i zadowolić się tym, co już ma.
To drugie rozwiązanie jest niestety bardzo ryzykowne. To nie jest tak, że powiesz sobie: ok, to od dziś będę miał tylko 10 stałych klientów i wystarczy. Co zrobisz, gdy z tej dziesiątki wykruszy się połowa klientów? Czy nadal będziesz zadowolony z zyskowności biznesu? A może zostaniesz zmuszony do szybkiego odrabiania straconego dystansu, co niekoniecznie Ci się uda?
Jasne, że biznesu nie powinno się prowadzić tylko dla pieniędzy, jednak zyskowność firmy jest jednym z parametrów określających kondycję przedsiębiorstwa. Zwróć natomiast uwagę, że Twoje koszty także są coraz wyższe, nawet jeśli nie zwiększasz zatrudnienia. Drożeją materiały, media, transport etc.
Jak długo będziesz w stanie podnosić ceny dla obecnych klientów, aby zahamować inflację w biznesie? Czy nie lepiej będzie rozbudować firmę i pozyskać dodatkowych klientów, którzy pozwolą Ci pozostać konkurencyjnym cenowo, a jednocześnie zwiększyć przychody? Naprawdę dobrze się nad tym zastanów, zanim całkowicie zrezygnujesz ze skalowania biznesu.
Zapoznaj się z ofertą świadczoną przez członków naszej grupy biznesowej, ponad 20 różnych firm i branż.