Prowadzenie jakiegokolwiek biznesu wiąże się z mniejszym lub większym ryzykiem. Nigdy przecież nie możemy mieć pewności, czy jakieś wydarzenie nie zmusi nas do zamknięcia firmy, zwolnienia pracowników lub znaczącego ograniczenia działalności – patrz pandemia COVID-19. Tym bardziej warto wiedzieć, jakie są podstawowe źródła ryzyka w biznesie. Szczególną uwagę należy zwrócić na 4 z nich, które opisujemy w naszym poradniku.
Pierwszego źródła ryzyka trzeba szukać wewnątrz firmy. Jest nim sprzedaż, czyli to, co napędza działalność gospodarczą. Gdy nie sprzedajesz, to nie zarabiasz, czyli nie masz środków na rozwój, pensje dla pracowników, zakupy etc.
Świetne wyniki sprzedażowe nie powinny uśpić Twojej czujności. Zawsze trzeba się liczyć z tym, że w branży pojawi się jakiś podmiot, który zaoferuje lepsze warunki. Dlatego trzeba być cały czas w grze, czyli opracowywać nowe strategie sprzedażowe, by podtrzymać zainteresowanie produktem – tutaj kłania się przede wszystkim sukcesywne budowanie i umacnianie marki, która dzięki swojej rozpoznawalności i dobrej opinii może utrzymać wysokie wyniki sprzedaży w długim okresie.
Sytuacja rynkowa także stanowi ogromne zagrożenie dla każdego biznesu. Nie działasz przecież w próżni i musisz się spodziewać, że w Twojej branży zajdą jakieś zmiany, które mogą zatrząść firmą w posadach. Klasycznym przykładem będzie tutaj sytuacja, w jakiej znaleźli się drobni sklepikarze w momencie wejścia na rynek hipermarketów i dyskontów.
Polityka niestety ma wpływ na nasze życie, również na portfele i generalnie gospodarkę. Jedna decyzja polityczna może sprawić, że Twój biznes z miejsca stanie się nierentowny – wystarczy np. wprowadzenie zakazu sprzedaży oferowanych przez Ciebie produktów czy znaczne ograniczenie wprowadzania ich do obrotu.
Politycy decydują również o tym, jakie podatki płacimy, mają wpływ na to, jak szerokie pole do popisu zostawić przedsiębiorcom chcącym optymalizować koszty działalności. Dlatego chcąc nie chcąc musimy być na bieżąco z tym, co dzieje się na Wiejskiej.
Mamy tutaj na myśli przede wszystkim naturalne zmiany pokoleniowe, za którymi idą oczekiwania klientów względem firm. Jeszcze 20 lat temu mało kto mógł sobie wyobrazić, że niemal wszystko będziemy kupować przez Internet, a dziś jest to norma, ponieważ młodsze pokolenie ceni sobie wygodę, szybkość i różne metody płatności. Zmiany społeczne stanowią więc ewidentne źródło ryzyka biznesowego, zwłaszcza dla firm, których właściciele uparcie twierdzą, że nie muszą się rozwijać.
Zapoznaj się z ofertą świadczoną przez członków naszej grupy biznesowej, ponad 20 różnych firm i branż.