Spośród wielu strategii i taktyk marketingowych, ta uchodzi za wyjątkowo skuteczną. Marketing relacji wymaga czasu, cierpliwości, konsekwencji, natomiast przynosi długofalowe korzyści i docelowo pozwala znacząco ograniczyć wydatki na promocję marki i pozyskiwanie klientów. Na czym to dokładnie polega, to już wyjaśniamy w naszym poradniku.
Marketing relacji to strategia wykraczająca poza ramy standardowego marketingu, mocniej zorientowana na kwestie stricte biznesowe. Polega na budowaniu i utrzymywaniu długotrwałych relacji z klientami oraz kontrahentami.
Idea w założeniu jest prosta: nie koncentrujemy się na jednorazowej kampanii reklamowej, której celem jest szybkie zwiększenie sprzedaży. Działamy organicznie, stawiając na pozyskiwanie lojalnych, zaangażowanych klientów, którzy staną się ambasadorami marki, przyciągając kolejnych kupujących.
Istotą marketingu relacji jest przekonanie klientów, że warto pozostać wiernym marce. Nie osiągniemy tego wyłącznie poprzez niską cenę czy atrakcyjne komunikaty reklamowe. Musimy dać klientom wartość, zapewnić pozytywne doświadczenia z kontaktu z marką, a to wymaga większego zaangażowania w budowanie relacji.
Świetnym narzędziem jest tutaj content marketing, który pozwala edukować klientów, odpowiadać na ich potrzeby, rozwiązywać problemy i prezentować markę jako eksperta w danej dziedzinie.
Innym skutecznym narzędziem marketingu relacji są gadżety reklamowe – nic tak nie buduje więzi między marką a klientem, jak upominki, które mogą być tym, co przeważy o wyborze danej oferty i pozwoli zapamiętać markę na długo.
Kluczowe w marketingu relacji jest zorientowanie na klienta. Marka powinna opracować spersonalizowane komunikaty marketingowe, zadbać o spójną, atrakcyjną komunikację, odpowiadać na potrzeby klientów i dawać im poczucie, że znajdują się w centrum jej zainteresowania (programy lojalnościowe, e-mail marketing, indywidualne doradztwo, wiedza przekazywana za darmo etc.).
Korzyści z marketingu relacji są oczywiste i obejmują przede wszystkim zyskanie grupy stałych klientów, którzy kupują częściej, więcej lub wybierają droższe produkty/usługi, dodatkowo polecając markę swoim znajomym, co pozwala znacząco ograniczyć koszty tradycyjnego marketingu i pozyskiwania klientów w długim terminie.
Zapoznaj się z ofertą świadczoną przez członków naszej grupy biznesowej, ponad 20 różnych firm i branż.