Data wpisu: 08.12.2023

Czyny nieuczciwej konkurencji: sprawdź, czy Twój biznes nie pada ich ofiarą

Czyn nieuczciwej konkurencji to – zgodnie z definicją – działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, które zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy. Takie działanie zostało uregulowane prawnie i znalazło się w ustawie z dnia 16 kwietnia 1993 roku o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Za podobne praktyki grożą poważne konsekwencje finansowe, a nawet prawne. Wielu przedsiębiorców nie wie jednak, że inne podmioty z pokrewnej branży podejmują wobec nich czyny nieuczciwej konkurencji. W naszym artykule omawiamy najczęstsze przykłady takich działań.

Fałszywe oznaczanie przedsiębiorstwa, produktu

Czyli po prostu podawanie się za inny podmiot w taki sposób, aby wprowadzać klientów w błąd i podbierać ich konkurencji. Klasycznym przykładem będzie tutaj używanie nazwy i elementów identyfikacji wizualnej łudząco podobnych do tych, z jakich korzysta inne przedsiębiorstwo.

Takie działanie jest surowo zabronione, ponieważ stanowi szkodę zarówno dla konkurencyjnych podmiotów, jak i dla samych klientów, którzy mogą skorzystać z usług czy kupić produkty od zupełnie innej niż preferowana firmy.

Fałszywe oznaczenie pochodzenia geograficznego

To bez wątpienia jeden z najczęstszych czynów nieuczciwej konkurencji, uderzający głównie w przedsiębiorców, którzy budują swoją przewagę konkurencyjną na narracji o pochodzeniu produktów z konkretnego kraju.

Prosty przykład: firma z Polski fałszywie informuje klientów, że jej produkty są produkowane w Polsce, podczas gdy de facto są importowane z Chin, a nad Wisłą odbywa się tylko ich pakowanie i dalsza dystrybucja.

Podobnym czynem będzie np. reklamowanie noży, jako produktów „o japońskiej jakości”, choć nie mają one nic wspólnego z Japonią.

Nakłanianie do rozwiązania lub niewykonania umowy

Tutaj interpretacja jest prosta: chodzi o sytuację, w której przedsiębiorca A przekonuje klientów przedsiębiorcy B do zerwania zawartej umowy i skorzystania z jego oferty. Najczęściej nieuczciwi przedsiębiorcy sięgają po argumenty szkalujące konkurencyjne podmioty, na co klienci są bardzo podatni.

Podobne działanie jest nie tylko niemoralne, ale też może być podstawą do pociągnięcia przedsiębiorcy do odpowiedzialności finansowej i prawnej.

Nieuczciwe zachwalanie

W dobie Internetu jest to bardzo częsty przypadek czynu nieuczciwej konkurencji. Mnóstwo przedsiębiorców sięga po fortel polegający na np. kupowaniu fałszywych, zmyślonych opinii, pozyskiwaniu obserwujących w mediach społecznościowych „pakietowo” czy też wymyślaniu opinii rzekomych klientów publikowanych na swoich stronach internetowych.

Pomawianie

Analogicznie do kupowania fałszywych opinii zachwalających własną firmę, czynem nieuczciwej konkurencji jest szkalowanie wizerunku innych przedsiębiorstw poprzez pomawianie. Elegancko określa się to mianem „czarnego PR-u”.

Przykładem takiego działania może być samodzielne lub za pośrednictwem innych podmiotów wystawianie fałszywych, negatywnych opinii np. pod wizytówkami konkurencyjnych firm w usłudze Google Maps czy na innych portalach do recenzowania produktów i usług.

Utrudnianie dostępu do rynku

To dość obszerne stwierdzenie, pod które można podciągnąć wiele działań mających na celu utrudnienie lub wręcz uniemożliwienie konkurencyjnym firmom zaistnienia na danym rynku. Za przykład mogą posłużyć:

  • Stosowanie dumpingowych cen;
  • Wykorzystywanie dominującej pozycji w branży do zniechęcania klientów do korzystania z usług konkurencyjnych firm;
  • Celowe działania mające zaburzyć funkcjonowanie innych podmiotów (np. składanie bardzo dużych zamówień przekraczających możliwości konkurencji);

Nieuczciwa reklama

Wyjaśnijmy od razu, że wbrew obiegowej opinii polskie prawo nie zakazuje stosowania reklamy porównawczej. Niedozwolone jest natomiast powoływanie się na nieistniejące badania, rzekome ankiety konsumenckie, które nigdy nie zostały przeprowadzone czy wykazywanie fałszywych przewag własnego produktu.

Reklama nie może również służyć szkalowaniu wizerunku konkurencyjnych marek, ani łamać obowiązujących przepisów, np. dotyczących ograniczenia reklamy wyrobów alkoholowych.

Wydłużanie terminów zapłaty

Czynem nieuczciwej konkurencji – przypomnijmy, zakazanej przepisami obowiązującego w Polsce prawa – jest również narażanie swoich kontrahentów na ryzyko zatorów płatniczych. Celowe, nieuzasadnione wydłużanie terminów zapłaty za dostarczane towary czy wykonane usługi to prawdziwa plaga, której według badań doświadczyło 8 na 10 firm w Polsce.

Jeśli Twoja firma padła lub mogła paść ofiarą czynu nieuczciwej konkurencji, to nie przechodź nad tym do porządku dziennego. Najlepiej będzie omówić to z radcą prawnym specjalizującym się w prawie gospodarczym, który powie Ci, jakie kroki należy poczynić w celu ochrony własnej marki biznesowej.


Autor wpisu:
Soluma Group, Grzegorz Wiśniewski

Nasze usługi

Zapoznaj się z ofertą świadczoną przez członków naszej grupy biznesowej, ponad 20 różnych firm i branż.

Zobacz ofertęDołącz swoją firmę

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry