Data wpisu: 18.12.2021

Jakie błędy popełniają przedsiębiorcy, którzy zbyt personalnie traktują klientów?

To oczywiste, że klienta trzeba szanować i starać się sprostać jego oczekiwaniom. Jednak czymś zupełnie innym jest budowanie z klientami bardzo bliskiej relacji, wykraczającej poza sferę biznesu. Wielu przedsiębiorców, zwłaszcza prowadzących małe, jednoosobowe firmy, ulega złudnemu myśleniu, że personalne traktowanie klienta jest dla nich korzystne. Jest dokładnie odwrotnie – taka relacja może sprzyjać popełnianiu bardzo poważnych i brzemiennych dla biznesu błędów, które omawiamy w naszym poradniku.

Krygują się podnieść ceny

Jeśli traktujesz klienta, jak kogoś bliskiego, na przykład członka dalszej rodziny czy dobrego znajomego, to zawsze będziesz mieć problem z podnoszeniem cen. Głupio jest przecież zażądać więcej pieniędzy od kogoś, kogo się lubi, prawda? Może nawet dochodzić do patologicznych sytuacji, w których będziesz realizować niektóre usługi na rzecz klienta zupełnie za darmo. Wiedz zatem, że doświadczeni przedsiębiorcy tylko na to czekają i świadomie budują bliskie relacje z podwykonawcami, aby docelowo ich po prostu wykorzystywać.

Nigdy nie odmawiają

Tutaj znów kłania się zupełnie niepotrzebne przeświadczenie, że klientowi, którego się lubi, nie wypada odmawiać, gdy jest w potrzebie. Problem polega na tym, że klient traktowany w sposób wyjątkowy może zacząć szybko to wykorzystywać i ciągle mieć jakąś potrzebę, którą przedsiębiorca będzie starać się zaspokoić – nawet kosztem zyskowności swojego biznesu.

Dają sobie układać kalendarz

Zbyt bliska, personalna relacja z klientem powoduje, że przedsiębiorca traci naturalną potrzebę kontrolowania własnego kalendarza. Chodzi o to, że zawsze zgodzi się na to, aby zrealizować jakieś zamówienie poza kolejnością, od czasu do czasu zostanie po godzinach i nawet nie weźmie za to wyższego wynagrodzenia.

Taki układ jest wprost idealny dla klienta, który wie, że może składać zamówienia wtedy, gdy jest mu wygodnie, bo i tak zostaną one zrealizowane w terminie – kosztem organizacji pracy przedsiębiorstwa, nadgodzin oraz wzrostu ryzyka wypalenia zawodowego u zleceniobiorcy.

Nie windykują

Zdarzyło Ci się kiedyś zadzwonić do znajomego, któremu pożyczyłeś 100 złotych i powiedzieć, że żądasz natychmiastowego zwrotu wraz z odsetkami? No właśnie. Dokładnie tak samo działa to w przypadku zbudowania zbyt bliskiej relacji z klientem.

Oczywiście nie twierdzimy, że każdy klient, który poczuje, że zleceniobiorca mu ufa i go lubi, zacznie ociągać się z regulowaniem faktur. Jest to jednak prawdopodobne. Tymczasem windykowanie dłużnika, z którym zbudowało się fajną relację, jest bardzo trudne i niewdzięczne. Pomyśl o tym, zanim zaczniesz się przesadnie spoufalać z klientami.


Autor wpisu:
Soluma Group, Grzegorz Wiśniewski

Nasze usługi

Zapoznaj się z ofertą świadczoną przez członków naszej grupy biznesowej, ponad 20 różnych firm i branż.

Zobacz ofertęDołącz swoją firmę

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry