Jeśli jesteś przedsiębiorcą rozliczającym się z fiskusem na zasadach ogólnych (skala podatkowa), to Twoim obowiązkiem jest prowadzenie Księgi Przychodów i Rozchodów, w skrócie KPiR. Jest to podstawowy dokument księgowy, który służy do ewidencjonowania przychodów i rozchodów związanych z działalnością gospodarczą.
Podstawowym celem prowadzenia księgi jest ewidencjonowanie przychodów. W KPiR zapisuje się wszystkie przychody uzyskane z prowadzonej działalności gospodarczej.
W księdze ujmujemy również koszty, czyli wszystkie wydatki związane z prowadzoną działalnością.
Na podstawie danych w KPiR przedsiębiorca (częściej obsługujące go biuro rachunkowe) może obliczyć dochód, który jest podstawą do obliczenia należnego podatku dochodowego.
KPiR pozwala również na bieżące monitorowanie sytuacji ekonomicznej firmy, co ułatwia zarządzanie finansami i podejmowanie decyzji biznesowych.
Pamiętajmy również, że KPiR jest dokumentem wymaganym przez urząd skarbowy do celów kontroli podatkowej.
Obowiązek prowadzenia Księgi Przychodów i Rozchodów dotyczy:
Dodajmy także, że obowiązek prowadzenia KPiR dotyczy wyłącznie tych podmiotów, których przychody netto ze sprzedaży nie przekroczyły w poprzednim roku podatkowym równowartości 2 milionów euro.
Zapoznaj się z ofertą świadczoną przez członków naszej grupy biznesowej, ponad 20 różnych firm i branż.