Choć większość przedsiębiorców powierza sprawy księgowe profesjonalnemu biuru rachunkowemu, to oczywistym jest, że mając biznes należy również we własnym zakresie kontrolować wydatki i przychody. Jest to podstawa zachowania stabilności finansowej. Bardzo dobrym zwyczajem praktykowanym przez wielu przedsiębiorców jest podzielenie wydatków na kilka podstawowych kategorii – pozwoli to na bieżąco analizować skalę kosztów i ewentualnie poszukać sposobów na ich obniżenie. Oto te najważniejsze kategorie.
Jest to bardzo obszerna kategoria kosztów, które mogą też stanowić spore obciążenie dla budżetu przedsiębiorstwa. Mowa o wydatkach na paliwo, serwisowanie pojazdów, doposażenie, wymianę elementów eksploatacyjnych, ale też opłaty drogowe, ubezpieczenie czy raty leasingu/wynajmu w przypadku korzystania z finansowania zewnętrznego.
Jeśli przedsiębiorstwo wynajmuje powierzchnię biurową, magazynową czy produkcyjną, to ponosi z tego tytułu niemałe koszty stałe – należy je zaliczyć do osobnej kategorii wydatków i wnikliwie analizować. Może się bowiem okazać, że wraz z rozwojem biznesu rozsądniej będzie zainwestować posiadane środki we własne nieruchomości, co pozwoli znacząco obniżyć koszty funkcjonowania przedsiębiorstwa.
Do tej kategorii możemy również włączyć wydatki związane z eksploatacją powierzchni biurowej/magazynowej/produkcyjnej, czyli przede wszystkim media.
Jeśli Twoja firma zatrudnia pracowników, to wynagrodzenia prawdopodobnie stanowią największą kategorię stałych wydatków. Obejmuje ona nie tylko pensje, ale też obciążenia publicznoprawne (przede wszystkim składki), ewentualne premie i benefity pracownicze.
Do tej kategorii możemy zaliczyć takie wydatki, jak amortyzacja sprzętu elektronicznego, zakup nowych urządzeń, wyposażenia, ale też zakup środków czystości, kawy/herbaty, serwisowanie sprzętu AGD w firmowej kuchni etc.
Firmy, które korzystają z zewnętrznego finansowania, powinny szczegółowo analizować koszty związane z obsługą zadłużenia – odsetki od kredytów i leasingów, opłaty bankowe etc. Są to wydatki, które należy umieścić na wysokiej pozycji listy priorytetów, ponieważ ewentualne opóźnienia w spłacie będą generować kolejne koszty.
Zapoznaj się z ofertą świadczoną przez członków naszej grupy biznesowej, ponad 20 różnych firm i branż.