Data wpisu: 08.11.2015

Czy system CRM może zwiększyć zyski firmy? 5 dowodów na to, że tak!

Żyjemy w takich czasach, że praktycznie wszystko można zamknąć w jakimś systemie. Nie ważne, czy są to kwestie policzalne, czy abstrakcyjne. To akurat dobrze, przynajmniej z punktu widzenia firmy. Kluczem do sukcesu w biznesie jest bowiem kontrola: nad pracownikami, nad klientami, na projektami, nad finansami. Taką kontrolę zapewniają nam nowoczesne, bardzo zaawansowane narzędzia informatyczne. Jednym z nich jest system CRM. Co to właściwie oznacza i jak może przełożyć się na zwiększenie zysków firmy?

Czym jest system CRM?

Pojawił się już w latach 90., ale prawdziwą karierę robi od kilku lat. CRM, z angielskiego Customer Relationship Management, to po prostu system do zarządzania relacjami z klientami. Brzmi zawile? Spróbujmy jeszcze prościej. Jest to dedykowane narzędzie, dzięki któremu firma może z jednego poziomu obserwować to, jak zachowują się jej klienci.

Jest to bardzo cenna wiedza, bo przede wszystkim pozwala dopasowywać ofertę do oczekiwań największej grupy odbiorców, a poza tym umożliwia analizowanie poziomu „wierności” klienta. Dzięki temu – pisząc wprost – wiemy, któremu klientowi warto poświęcić więcej uwagi, a który z pewnością już z naszych usług nie skorzysta.

5 kroków do wykorzystania CRM dla zwiększenia zysków firmy

Firma, która ma już dedykowany sobie system CRM, albo dopiero waha się, czy w niego zainwestować, powinna wiedzieć, jak można go wykorzystać do realnego zwiększenia sprzedaży. Można, a oto dowody:

  1. Ograniczenie zaangażowania pracowników w kontakty z „mało wartościowym klientem” - jeśli z analizy CRM wynika, że klient na pewno nie dokona już u nas zakupu, to możemy zwolnić pracownika z zabiegania o jego względy. W ten sposób ograniczamy czas, jaki musiałby poświęcić na – suma summarum – nieefektywną pracę. Oszczędzamy więc na roboczogodzinach i przenosimy je na innych, bardziej wartościowych klientów.
     
  2. Zwiększenie skuteczności rozwiązywania zgłoszeń reklamacyjnych – dzięki CRM możemy przeanalizować, jak przebiega w naszej firmie rozwiązywanie zgłoszeń reklamacyjnych. Jeśli ich efektem jest zawsze strata dla przedsiębiorstwa (poprzez dawanie upustów lub wręcz przyznawanie nowych produktów), można na to szybko zareagować i zmienić ten model. Wzrost liczby niezadowolonych klientów zawsze jest niepokojący, warto więc bliżej przyjrzeć się jakości produktów. Tę wiedzę daje nam właśnie CRM.
     
  3. Dostosowanie cen do poziomu akceptowanego przez klientów – firma o określonej marce nie musi rywalizować na ceny. Jeśli będzie je sukcesywnie podnosić, a analiza CRM pokaże, że mimo to klienci nie szukają produktów u konkurencji, tylko pozostają nam wierni, zyskujemy twardą podstawę do aktualizacji cennika, a co za tym idzie – zwiększenia dochodów.
     
  4. Badanie skuteczności akcji promocyjnych – po wdrożeniu jakiejś promocji czy kampanii reklamowej firma ma prawo spodziewać się efektów sprzedażowych. Nie takich, które przedstawia nam autor kampanii, ale realnych – potwierdzonych wynikami sprzedaży. Jeśli CRM pokazuje, że bezpośrednio po akcji promocyjnej wzrosła nam liczba klientów, a także liczba osób ponownie korzystających z naszych usług, to mamy pewność, że idziemy w dobrym kierunku i nie wyrzuciliśmy pieniędzy w błoto. Możemy się w przyszłości skupić na równie efektywnych kampaniach.
     
  5. Zwiększanie poziomu przywiązania klientów do marki – korzystając z CRM możemy pogrupować klientów według stopnia ich „ważności” dla firmy. Dzięki temu jesteśmy w stanie zaplanować akcje marketingowe ukierunkowane dokładnie na tę grupę. Z poziomu systemu wysyłamy do nich cyklicznie informacje o promocjach, akcjach specjalnych i nowych produktach. Wiemy, że będą nimi zainteresowani, bo w przeszłości wielokrotnie wybierali nasze usługi. W ten sposób wybieramy efektywne narzędzia marketingowe, nie tracąc czasu i pieniędzy na reklamowanie się w grupach zbyt dla naszej marki ogólnych.
     

Wniosek jest prosty – dobrze zintegrowany system CRM ma za zadanie przede wszystkim zwiększyć zyski firmy. I robi to, ale wyłącznie pod warunkiem jego prawidłowej implementacji w przedsiębiorstwie i dostosowania do specyfiki pracy.


Autor wpisu:
Soluma Group, Grzegorz Wiśniewski

Nasze usługi

Zapoznaj się z ofertą świadczoną przez członków naszej grupy biznesowej, ponad 20 różnych firm i branż.

Zobacz ofertęDołącz swoją firmę

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry