Data wpisu: 29.12.2021

Zanim założysz firmę. Wszystko, co musisz dokładnie przemyśleć

Proces założenia firmy nie jest szczególnie skomplikowany. Dysponując profilem zaufanym większość spraw można załatwić online i bez wychodzenia z domu oficjalnie stać się przedsiębiorcą. Znacznie trudniej jest natomiast się do tego przygotować. Można znaleźć tysiące przykładów firm, które zostały założone bez dokładnego przemyślenia tego kroku przez właścicieli, w efekcie czego szybko wpadły w tarapaty i ostatecznie zniknęły z rynku. Nie popełnij tego samego błędu. Z naszego artykułu dowiesz się, co trzeba dokładnie przemyśleć zanim założysz własną firmę.

Znajdź swoją niszę

Wiemy, jak trudno jest to zrobić, ale nie ulegaj myśleniu, że „wszystko już jest”. Zawsze można znaleźć takie obszary konsumenckie, które nie zostały jeszcze dostatecznie zaspokojone. Nie musisz też od razu wymyślać prochu na nowo. Skup się na tym, na czym się znasz i w czym masz kompetencje zawodowe, a następnie zastanów się, jak możesz to ulepszyć.

Prostym i obrazowym przykładem będzie amerykański koncern Tesla. Choć samochód jest znany ludzkości od początku XX wieku, to jednak firma postanowiła na nowo wyeksplorować ten obszar, proponując nam samochody elektryczne. Początkowo mogło się to wydawać szaleństwem, a dziś Tesla jest jedną z największych i najcenniejszych marek świata.

Przeprowadź analizę konkurencji

Robiąc biznes musisz wiedzieć, z kim się mierzysz. To ważne, abyś znał swoją konkurencję, z którą będziesz przecież rywalizować o klientów. Nie ograniczaj się jednak tylko do tych największych firm, ale początkowo skup się na konkurowaniu z mniejszymi podmiotami, które kierują swoją ofertę do tych samych klientów.

Analiza konkurencji musi uwzględniać takie aspekty, jak:

  • poziom cen,
  • kanały komunikacji,
  • sposób prezentacji marki biznesowej,
  • podejmowane działania reklamowe,
  • model sprzedaży,
  • elementy wyróżniające poszczególne firmy na rynku.

Znajdź swoje przewagi konkurencyjne

Gdy wiesz, już z kim będziesz walczyć o uwagę i portfele klientów, to musisz opracować strategię, dzięki której Twoja marka nie będzie anonimowa. Na tym etapie nie jesteś w stanie rywalizować ani doświadczeniem, ani rozpoznawalnością. Potrzebujesz czegoś, czego Twoja konkurencja nie ma lub niedostatecznie to akcentuje.

Znów posłużymy się przykładem. Przez lata wydawało się, że Facebook ma niezagrożoną pozycję na rynku social mediów. Do czasu, aż pojawił się TikTok. Nie musisz go rozumieć, ale powinieneś docenić, że ta platforma rzeczywiście znalazła sposób na to, aby się wyróżnić i stać się realną konkurencją dla Facebooka (a w niektórych grupach wiekowych nawet go zdetronizować).

Wyznacz swoją grupę docelową

Wiesz już, kim jest Twoja konkurencja, ale czy na pewno znasz swojego klienta? Bardzo ważnym etapem przygotowań do założenia własnej firmy jest właśnie wyznaczenie grupy docelowej. Stwórz sobie profil idealnego klienta, określając np. jego płeć, wiek, status majątkowy, zainteresowania, priorytety życiowe etc.

Wymaga to sporo pracy, natomiast uwierz, że czas, który zainwestujesz teraz, przyniesie korzyści już w momencie uruchamiania sprzedaży. Dzięki temu perfekcyjnie dopasujesz swój produkt pod względem marketingowym do oczekiwań grupy docelowej, co przełoży się na większą skuteczność kampanii reklamowej, a tym samym na jej niższe koszty.

Stwórz zarys marki

Marka jest tym, co zawsze powinieneś mieć na uwadze przygotowując się do założenia własnej firmy, jak również już po jej zarejestrowaniu. Nie myl marki z samym faktem posiadania numeru REGON i NIP. Każdy może mieć firmę, ale nie każdy będzie mieć markę.

Zbudowanie firmy wymaga przede wszystkim dobrego planu i jego konsekwentnej realizacji. Już teraz zastanów się, jakie wartości będą stać za Twoją marką, co pozwoli Ci zwizualizować sobie jej identyfikację wizualną (logo, wygląd strony internetowej, nazwę i slogan). Wstępnie pomyśl też, w jaki sposób będziesz zwiększać zasięg marki, czyli po jakie narzędzia marketingowe sięgniesz w pierwszej kolejności.

Dodatkowo warto już teraz zacząć rozglądać się za agencją marketingową, która wesprze Cię w procesie budowania marki biznesowej. Nie myśl, że poradzisz sobie z tym we własnym zakresie. Nie zakładaj również, że na początku i tak nie stać Cię na profesjonalny wizerunek. Jest dokładnie odwrotnie: nie stać Cię, aby go nie mieć i budować byle jaki biznes.

Opracuj realną strategię rozwoju

Akcentujemy tutaj słowo „realną”, ponieważ nie jest żadną sztuką podejść do biznesu z nadmiernym optymizmem, aby szybko się wypalić. Mierz siły na zamiary i obierz taką ścieżkę rozwoju, na której nie skręcisz kostki. Pomyśl, co i w jakim czasie chciałbyś osiągnąć, konsekwentnie do tego dążąc. Na początek skup się na takich celach, jak:

  • pozyskanie pierwszego klienta,
  • zwiększenie liczby klientów do 2-3,
  • zatrudnienie pierwszego pracownika,
  • przeniesienie się z biura domowego do wynajmowanego lokalu w atrakcyjnej części miasta,
  • osiągnięcie pozytywnego cash flow (przepływu gotówki w firmie),
  • zebranie kapitału na odważniejszy rozwój,
  • wypozycjonowanie strony w wyszukiwarce,
  • zyskanie atrakcyjnego wizerunku marki,
  • udzielenie wywiadu z pozycji eksperta dla branżowych mediów.

Celami, przynajmniej na początkowym etapie, nie powinny być natomiast zachcianki, takie jak wzięcie samochodu w leasing czy kupienie sobie nowego komputera. Jeśli takie rzeczy najbardziej Cię motywują, to będzie Ci naprawdę trudno osiągnąć sukces w biznesie.

Jak widzisz już sam proces przygotowania się do założenia własnej firmy jest bardzo wymagający, czasochłonny i wyczerpujący psychicznie oraz fizycznie. Nie ma tutaj jednak drogi na skróty. Im więcej energii włożysz w swój biznes na tym etapie, tym większa szansa, że firma okaże się sukcesem, przyniesie Ci oczekiwane dochody oraz – co najważniejsze – da satysfakcję zawodową.


Autor wpisu:
Soluma Group, Grzegorz Wiśniewski

Nasze usługi

Zapoznaj się z ofertą świadczoną przez członków naszej grupy biznesowej, ponad 20 różnych firm i branż.

Zobacz ofertęDołącz swoją firmę

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry