Audyt biznesowy to usługa, która budzi coraz większe zainteresowanie wśród polskich przedsiębiorców. Korzystają z niej przede wszystkim właściciel małych biznesów, którzy utknęli w martwym punkcie i nie wiedzą, co dalej robić, aby tchnąć życie w swoją działalność, rozwinąć ją, zwiększyć przychody i poprawić konkurencyjność. Dowiedz się, na czym dokładnie polega audyt biznesowy.
Audyt biznesowy to zewnętrzna usługa świadczona przez doświadczonego doradcę biznesowego. Polega ona na przeanalizowaniu indywidualnej sytuacji przedsiębiorstwa w otoczeniu rynkowym, jak również na wysłuchaniu, z jakimi problemami mierzy się właściciel firmy i nie potrafi sobie z nimi poradzić. Na tej podstawie audytor opracowuje konkretny plan restrukturyzacji.
Zakres audytu jest omawiany przed rozpoczęciem świadczenia usługi i zależy od rzeczywistych potrzeb przedsiębiorstwa. Jeśli np. firma ponosi bardzo wysokie koszty zatrudnienia, natomiast nie ma to przełożenia na wydajność pracy i przychody, to audytor może się skupić właśnie na kwestii zoptymalizowania wykorzystania etatów, np. proponując klientowi aktywne korzystanie z outsourcingu niektórych usług.
Z audytu biznesowego korzystają nie tylko firmy, które przestały się rozwijać lub popadły w poważne trudności finansowe. To usługa kierowana również do przedsiębiorstw, które zakończyły jakiś etap ekspansji i szukają nowych ścieżek prowadzących do zwiększenia rynkowej konkurencyjności.
Podstawowym celem audytu jest wzmocnienie biznesu i opracowanie szczegółowego planu rozwoju. Jest to bardzo ważne w sytuacji, gdy otoczenie rynkowe przestaje sprzyjać przedsiębiorcy, na przykład pojawiła się silna konkurencja, nastał kryzys czy w kolejnych kwartałach notowany jest spadek przychodów.
Przedsiębiorcy często nie wiedzą, gdzie szukać przyczyny swoich problemów i potrzebują chłodnego spojrzenia kogoś, kto ma doświadczenie w zarządzaniu ludźmi, budowaniu biznesów czy reorganizowaniu przedsiębiorstw.
Pierwszym krokiem zawsze jest dokładne poznanie biznesu klienta. Należy się przygotować na to, że audytor będzie mieć wgląd w tajemnice handlowe, sprawozdania finansowe, strukturę zatrudnienia oraz umowy z kontrahentami.
Po przeanalizowaniu sytuacji przedsiębiorstwa audytor opracowuje strategię, która ma doprowadzić firmę do punktu wyznaczonego przez klienta – może to być np. zredukowanie kosztów, wzrost rentowności czy osiągnięcie pozycji jednego z branżowych liderów.
Audytor przekazuje klientowi wykaz czynności, jakie należy wykonać. Może w imieniu klienta zreorganizować strukturę zatrudnienia, renegocjować umowy, a nawet pilotować wprowadzanie zmian, również z pozycji interim managera (o czym pisaliśmy w osobnym artykule na blogu).
Audyt biznesowy bez wątpienia może przynieść przedsiębiorstwu wymierne korzyści. Problemem jest wyłącznie podjęcie decyzji o zatrudnieniu audytora – wielu przedsiębiorców broni się przed sięgnięciem po zewnętrzną pomoc, ponieważ utożsamia to z porażką lub nie chce, aby ktokolwiek uczył ich prowadzenia biznesu. Nie podchodź do tego w ten sposób. Zlecenie audytu to mądra decyzja i nic innego, jak inwestycja w firmę.
Zapoznaj się z ofertą świadczoną przez członków naszej grupy biznesowej, ponad 20 różnych firm i branż.