Data wpisu: 04.01.2022

Od kogo warto się uczyć biznesu?

Wielu twierdzi, że biznesu nie można się nauczyć, ponieważ trzeba mieć w sobie gen przedsiębiorczości. To oczywista nieprawda. Znamy setki firm, których właściciele osiągnęli duży sukces wyłącznie dzięki wytrwałości, pracowitości oraz słuchaniu odpowiednich ludzi. No właśnie: odpowiednich. Z tym jest największy problem, ponieważ na Twojej biznesowej drodze na pewno pojawią się osoby w typie hochsztaplerów, z którymi nie powinieneś mieć nic do czynienia, a już na pewno nie słuchać ich rad. Od kogo zatem warto uczyć się biznesu? Sprawdź to w naszym poradniku.

Od doświadczonych kontrahentów

Mając kontrahentów, z którymi współpracujesz od dłuższego czasu, warto podglądać ich ruchy i decyzje biznesowe. Jeśli są to poważne firmy, które osiągnęły sukces, to masz unikalną okazję, aby czegoś się od nich nauczyć. Zobacz, na co zwracają uwagę podczas współpracy, jakiego zachowania oczekują, jak negocjują ceny, jak konstruują umowy. Są to bardzo przydatne informacje, z których możesz wyciągnąć coś dla siebie na przyszłość.

Od wiecznie narzekających klientów

Tak, narzekający klienci również są cennym źródłem biznesowej wiedzy. Z tego ich narzekania można wyciągnąć inspirujące wnioski, na przykład dotyczące radzenia sobie z problematycznym klientem, reagowania na jego pretensje oraz zaspokajania oczekiwań klientów w taki sposób, aby nie mieli powodów do narzekań.

Od osób, które zbudowały mocne biznesy

Szukaj doświadczonych osób mających na koncie biznesowe sukcesy podczas różnego rodzaju spotkań, konferencji, seminariów. Sprawdź, czy w Twoim regionie nie są organizowane spotkania networkingowe. Wykorzystuj każdą okazję, aby wziąć udział w szkoleniu online czy choćby tylko obejrzeć wywiad z rekinem biznesu. Czytaj biznesowe książki, najlepiej autorstwa praktyków przedsiębiorczości.

Od właścicieli firm, którzy przeszli podobną drogę

Podglądając innych przedsiębiorców nie zapominaj o tym, że często ich sukcesy są efektem wielopokoleniowego budowania zyskownych firm. Szczególnie inspirujące mogą być dla Ciebie historie i doświadczenia tych przedsiębiorców, którzy startowali z tego samego poziomu, co Ty, zaliczyli upadki, mierzyli się z dokładnie takimi samymi problemami.

Chcąc się od nich uczyć i korzystać z ich rozwiązań pomyśl o dołączeniu do jakiejś grupy biznesowej, która zrzesza przedsiębiorstwa podobnej wielkości, oparte na zbliżonym modelu prowadzenia biznesu, ale niekonkurujące ze sobą. To może być nie tylko źródło wiedzy, ale również bezcennych kontaktów, rekomendacji oraz wspólnie realizowanych projektów.


Autor wpisu:
Soluma Group, Grzegorz Wiśniewski

Nasze usługi

Zapoznaj się z naszą ofertą dla firm: usługi marketingowe, produkcja oprogramowania, organizacja eventów, usługi bhp, usługi IT, oraz inne.

Zobacz ofertęSkontaktuj się z nami

Przewiń do góry