Wielu twierdzi, że biznesu nie można się nauczyć, ponieważ trzeba mieć w sobie gen przedsiębiorczości. To oczywista nieprawda. Znamy setki firm, których właściciele osiągnęli duży sukces wyłącznie dzięki wytrwałości, pracowitości oraz słuchaniu odpowiednich ludzi. No właśnie: odpowiednich. Z tym jest największy problem, ponieważ na Twojej biznesowej drodze na pewno pojawią się osoby w typie hochsztaplerów, z którymi nie powinieneś mieć nic do czynienia, a już na pewno nie słuchać ich rad. Od kogo zatem warto uczyć się biznesu? Sprawdź to w naszym poradniku.
Mając kontrahentów, z którymi współpracujesz od dłuższego czasu, warto podglądać ich ruchy i decyzje biznesowe. Jeśli są to poważne firmy, które osiągnęły sukces, to masz unikalną okazję, aby czegoś się od nich nauczyć. Zobacz, na co zwracają uwagę podczas współpracy, jakiego zachowania oczekują, jak negocjują ceny, jak konstruują umowy. Są to bardzo przydatne informacje, z których możesz wyciągnąć coś dla siebie na przyszłość.
Tak, narzekający klienci również są cennym źródłem biznesowej wiedzy. Z tego ich narzekania można wyciągnąć inspirujące wnioski, na przykład dotyczące radzenia sobie z problematycznym klientem, reagowania na jego pretensje oraz zaspokajania oczekiwań klientów w taki sposób, aby nie mieli powodów do narzekań.
Szukaj doświadczonych osób mających na koncie biznesowe sukcesy podczas różnego rodzaju spotkań, konferencji, seminariów. Sprawdź, czy w Twoim regionie nie są organizowane spotkania networkingowe. Wykorzystuj każdą okazję, aby wziąć udział w szkoleniu online czy choćby tylko obejrzeć wywiad z rekinem biznesu. Czytaj biznesowe książki, najlepiej autorstwa praktyków przedsiębiorczości.
Podglądając innych przedsiębiorców nie zapominaj o tym, że często ich sukcesy są efektem wielopokoleniowego budowania zyskownych firm. Szczególnie inspirujące mogą być dla Ciebie historie i doświadczenia tych przedsiębiorców, którzy startowali z tego samego poziomu, co Ty, zaliczyli upadki, mierzyli się z dokładnie takimi samymi problemami.
Chcąc się od nich uczyć i korzystać z ich rozwiązań pomyśl o dołączeniu do jakiejś grupy biznesowej, która zrzesza przedsiębiorstwa podobnej wielkości, oparte na zbliżonym modelu prowadzenia biznesu, ale niekonkurujące ze sobą. To może być nie tylko źródło wiedzy, ale również bezcennych kontaktów, rekomendacji oraz wspólnie realizowanych projektów.
Zapoznaj się z ofertą świadczoną przez członków naszej grupy biznesowej, ponad 20 różnych firm i branż.